خروج سفیانی

از انجا که مسئله خروج سفیانی یکی اؤ نشانه های ظهور امام عصر است مطالبی را عرض میدارم امید که مقبول استان ان حضرت واقع شود:

طبق روایات علائم ظهور حضرت حجت بن الحسن علیه السلام به دو دسته تقسیم مى شوند:یکى دسته علائم حتمیّه و دیگرى علائم غیر حتمیّه علائم حتمیه یعنى نشانه هایى که به طور حتمى و قطعىظهور امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف پس هز تحقق انها به وقوع خواهد پیوست و نشانه هاى غیر حتمى حوادثى هستند که در صورت بروز و آشکار شدن از علائم ظهور حضرت بقیه الله ارواحنا فداه خواهد بود وخروج سفیانى یکى ازچند نشانه اى است که ازظهور ولى عصر عجل الله فرجه حکایت خواهد کرد اما حدیث درباره او و کارهایى که انجام خواهد داد بسیار است تاجایى که نزدیک به تواتر رسیده است .

میان دانشمندان اسلامى اتفاق نظر است که دلیل شهرت او به سفیانى به خاطر نسبت داشتن با ابوسفیان است چرا که وى از تبار ابوسفیان است همانگونه که فرزند هند جگر خوار نیز مى باشد.(1) از امیر المومنین نقل شده است که فرمودند:

یخرج ابن آکله الاکباد من الوادى الیابس و هو رجل ربعه و و حش الوجه،صنخم الهامه بوجه أثر الجدرى اذا رأیته حسبته أعور اسمه عثمان و ابوه عنبسه و هو من ولدا ابى سفیان حتى یأتى أرض (قرار و معین )فیستوى على منبرها(2)ترجمه :

فرزند هند جگر خوار از وادى یابس (دره خشک)خروج مى کند .او مردى است چهار شانه و بد قیافه ،داراى سرى بزرگ بر صورت او اثر آبله پیدا است وقتى او را مى بینى پندارى که یک چشم دارد .نام او عثمان و پدرش عنبسه است .

او از فرزندان ابوسفیان است وارد سرزمین قرار و معین (باآرامش و آبى گوارا)مى شود و بر بالاى منبر آنجا قرار مى گیرد(3) البته درباره نام او و پدرش روایات دیگرى نیز وجود دارد درباره خصائص اخلاقى او روایاتى نقل شده است که نشانگر خباثت اوست به عنوان نمونه به روایتى از امیرالمومنین علیه السلام اشاره مى کنیم : انه ملعون فى السماء ملعون فى الارض ،اشدّ خلق الله واکثر خلق الله ظلما(3) یعنى :او (سفیانى)در آسمان و زمین مورد لعنت است از جهت ظلم و ستم شدیدترین و بیشترین ظلمها را مرتکب مى شود در روایتى از رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلم نقل شده است که ایشان فرمودند :یخرج رجل یقال له :

السفیانى فى عمق دمشق و عامّه من یتبعه من کلب فیقتل حتى یبقر بطون النساء و یقتل الصبیّان(4) یعنى مردى از میان دمشق خروج خواهد کرد که به او سفیانى مى گویند بیشترین کسانیکه از او تبعیت مى کنند از قبیله بنى کلاب هستند ( نژاد سفیانى از ناحیه مادرش نیز به آنها منتهى مى شود )پس کشتارى مى کند تاجایى که شکم زنان را مى درد و کودکان را به قتل مى رساند.در روایاتى نیز نقل شده است که سفیانى از سرزمینهاى غربى خواهد آمد و شاید بیانگر این مطلب باشد که در غرب آموزش مى بیند .

یقبل سفیانى من بلاد روم متنصرا فى عنقه صلیب وهو صاحب القوم (5) یعنى :سفیانى درحالیکه رهبرى گروهى رابعهده دارد مانند شخصى نصرانى صلیب بر گردن دارد و از سرزمین رومیان رو مى آورد. در مورد خروج سفیانى از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:

السفیانى من المحتوم و خروجه فى رجب و من اوّل خروجه الى آخره خمسة عشرشهرا .سته أشهر یقاتل فیها فاذاملک الکور الخمس ملک تسعه أشهر و لم یزد علیهایوم(6)سفیانى از علائم حتمى و قطعى مى باشد و او در ماه رجب خروج خواهدکرد و حوادث مربوطه به او پانزده ماه طول خواهدکشید ابتداشش ماه رابه جنگ و ستیز سپرى مى کند تا اینکه کور پنجگانه (دمشق ،حمص ،حلب ،اردن و قنسرین)(7)رابه تصرف خود در مى آورد آنگاه نه ماه پادشاهى خواهدنمود حتى یک روز هم به آن افزوده نمى شود امیر الموءمنین علیه السلام مى فرماید:

خروج السفیانى فیملک قدر حمل تسعه أشهر یخرج بالشام فینقادله أهل الشام الاطواف من المقیمین على الحق یعصم الله من الخروج معه و یأتى بالمدینه بجیش جرار حتى اذا انتهى الى بیداء المدینه خسف الله به وذلک قول الله عز و جل فى کتابه و لوترى اذ فزعوا فوت و أخذوا من مکان قریب (8) (9) یعنى سفیانى خروج خواهد نمود و سلطنت او به مدت باردارى یک زن یعنى نه ماه مى باشد .از شام قیام مى کند و اهالى آنجا همگى به او مى پیوندند مگر گروهى که بر حق استوارند و خداوند ایشان را از خروج با سفیانى حفظ مى کند آنگاه سفیانى با لشگرى بسیار عظیم به سوى مدینه حرکت مى کند تا اینکه به دشت و صحرا اطراف مدینه مى رسد در این موقع زمین به دستور خدا با ایجاد شکاف بزرگى لشکر او را مى بلعد .

این تأویل گفتار خدا در قرآن است که مى فرماید (اى رسول ما:ایکاش مى دیدى که پریشان شده اندو هیچ محلى و گریزگاهى ندارند و از جا و مکانى نزدیک گرفتار مى شوند (یعنى زمین که موجب گرفتارى و عذاب ایشان خواهد بود) بحت سفیانى بسیارکامل و مفصّل در کتابهاى مربوط نقل شده است که به بعضى از آنها اشاره مى شود کتاب مهدى منتظر تألیف حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد خراسانى (رحمه الله)و همچنین عصر ظهور تألیف حجت الاسلام على کورانى مدظله در پایان شما را به خداى بزرگ مى سپاریم .

1- عصر ظهور(على کورانى )صفحه 16

 2 - بحارالانوار(علامه مجلسى )جلد52 ص 20

 3 - حیاة الامام المهدى علیه السلام صفحه 272(باقر شریف القرشى)

4 - یوم الخلاص صفحه 670 (کامل سلیمان)

 5 - الغیبة صفحه 462 (شیخ طوسى )

 6 - الغیبة صفحه 299(شیخ مفید )

7- یوم الخلاص صفحه 704(کامل سلیمان

 8- آیه شریفه 51 سوره مبارکه فاطر 9

 - الغیبة صفحه 205و 304 عبدالمهدی

/ 0 نظر / 8 بازدید