نقش مردم در ظهور امام زمان (عج)

تولد امام زمان(عج)

 آن حضرت در نیمه شعبان سال 255 هجری در سامرا دیده به جهان گشود. از آنجا که پیامبر(ص) و تمام امامان فرزند امام حسن عسگری (ع) را همان مهدی موعود معرفی کرده بودند که ریشه ظلم و ظالم را از روی صفحه زمین برمی کند و عدالت کامل و مطلق را جایگزین آن می کند. حکومت فاسد و ظالم وقت از مدت ها پیش مراقب بود که به محض تولد فرزندی از امام عسگری(ع) او را به قتل برساند. از این رو تولد آن حضرت کاملا مخفی و حتی به اعجاز الهی بدون علائم ظاهری بارداری در مادر بزرگوار وی صورت گرفت و به طور علنی و عمومی اعلام نشد. البته امام حسن عسگری جهت دلگرمی شیعیان خاص به آنان خبر داده بود.

 

 فلسفه کلی غیبت

 در نظام زندگی انسان و حیات دینی او اصل بر حضور معصوم است نه غیبت او، زیرا با حضور معصوم است که به شرط نبودن موانع، هدف آفرینش و دین به طور کامل تحقق می یابد و غیبت وی در حقیقت نوعی خروج از اصل و طفره در سیر طبیعی نظام جهان و هدایت مردم است. اما گاه به علل و حکمت های خاصی خداوند اجازه حضور علنی به معصوم نمی دهد و برای مدتی کوتاه یا طولانی حکمت اصلی غیبت حضرت ، سری از اسرار الهی است که فقط پس از پایان یافتن دوران غیبت و بعد از ظهور آشکار خواهد شدو این حکمت به اعمال حضرت خضر تشبیه شده است که تنها در پایان مصاحبت وی با حضرت موسی برملا شد.

از آنچه گفته شد و مجموع روایات این نتیجه به دست می آید که تا مردم جانشان از ظلم و ستمی که زمین از آن پر شده است به لب نیاید و از تمام حکومت های جهان در اجرای عدالت و اصلاح مطلق همه امور نومید نشوند و دست کم بخشی از آنان قدر حضور پیشوای الهی را ندانند و آمادگی و لیاقت لازم را برای همراهی و پیروزی او کسب نکنند، غیبت امام زمان برطرف نخواهد شد. از این رو در روایات اسلامی یکی دیگر از فلسفه های غیبت حضرت نومیدی مردم از نظام ها و حکومت های بشری در رسیدن به این نتیجه معرفی شده است که جز یک پیشوای معصوم الهی هیچکس دیگری قادر نیست که عدالت و هدایت کامل و مطلق را در همه ابعاد آن در تمام جهان تحقق بخشد و بدین ترتیب برای ظهور و حضور علنی او لیاقت پیدا کند.

همچنین بر اساس احادیث معصومان، امتحانات دوران غیبت چنان سخت است که در پایان کار و هنگام ظهور تنها عده کمی بر دین و ایمان راستین و اعتقاد به امامت آن حضرت ثابت و راسخ باقی می مانند و لیاقت یاری و سربازی او را می یابند.

 

 معنای غیبت و ظهور امام زمان (عج)

 عده بسیاری به غلط تصور می کنند که غیبت امام زمان به معنای نامرئی بودن وی است و امام غایب یعنی کسی که مردم قادر به دیدن او نیستند و پنهان از مشاهده است. اما معنای صحیح غیبت، ناشناس بودن حضرت است نه نادیدنی بودن او.

به تصریح روایات اسلامی در غیبت کبری امام عصر (عج) در بین مردم به صورت ناشناس رفت و آمد دارد و مردم نیز او را می بینند ولی نمی شناسند، چرا که وی اجازه الهی برای معرفی خود ندارد و فقط هنگامی که خداوند اجازه می دهد و حضرت مصلحت می داند، خودش را به بعضی از افرادی که توفیق دیدار و شرفیابی داشته اند، معرفی می نماید.

اما در خصوص چگونگی ظهور آن حضرت مردم با دعا برای فرج آن حضرت و خودسازی، دیگر سازی و شناخت و شناساندن چهره صحیح مهدویت نقش به سزایی دارند. در سخنان معصومان تاکید و سفارش بسیار زیادی بر دعای مردم برای ظهور و فرج امام زمان (عج) شده است. دعاهای کوتاه و بلند بسیار متعددی که برای فرج از معصومان رسیده است نشان از اهمیت نقش دعا در ظهور دارد و دعا برای فرج هنگامی موثرتر خواهد بود که از نفوسی پاک تر و خالص تر برخیزد. از سوی دیگیر یکی از موانعی که ظهور را به تاخیر انداخته است نبودن یاران و یاوران مخلص و عاشق و ثابت قدم است که آن حضرت را هنگام ظهور و در تحقق حکومت عادل جهانی اش یاری نمایند.

همچنین تلاش در جهت خودسازی فردی برای تعجیل در فرج هرچند بسیار لازم و موثر است اما کافی نیست. هرکس که در این راه تلاش و احساس مسئولیت می کند باید بکوشد که دیگران را هم با خود همراه سازد، چرا که هرقدر بر تعداد یاران پاک و عاشق و مخلص افزوده گردد، زمینه ظهور سریع تر فراهم می شود و خلاصه مطلب با ظهور آن حضرت ظلم و ظالم از بین می رود و امنیت مطلق بر روی زمین برقرار می گردد. مردم در رفاه کامل گسترش می یابد. سلامت و بهداشت روحی و جسمی و آرامش عمومی در جامعه ایجاد می شود و جامعه به پیشرفت های شگرف علوم تجربی و دینی نایل می آید و همچنین تکامل عقلی و اخلاقی و معنوی عموم مردم ایجاد می گردد. حاکمیت کامل آیین توحیدی اسلام بر همه زمین استقرار می یابد.

پس خالصانه از محضر مقدس پروردگار مهدی (عج) ظهورش را با اجابت این دعاها تقاضا می کنیم:

 اللهم انی اسئلک بحق روح ولیک علی بن ابیطالب الذی ما اشرک بالله طرفه عین ابدا ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی (عج) یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه و صلی الله علی محمد و اهل بیته الطاهرین (ع)

 

علی حسین زاده 

 دبیر کانون مداحان فارس

/ 2 نظر / 7 بازدید
آزاد اندیش

سلام مطالب ارزنده ای دارید موفق باشید به ما هم سر بزنید

ایرانی سلام

ز بس هر سو به دنبالت روانم ندانم در زمین یا آسمانم نیاید از دلم مهر تو بیرون اگر آید برون از سینه جانم خدا را تا بود از من نشانی بده یک لحظه رویت رانشانم دعا کن آخر حرفم تو باشی کز اول بوده نامت بر زبانم گنهکارم ولی دل بر تو بستم خطاکارم ولی از دوستانم اللهم عجل لولیک الفرج برای تعجیل در فرج آقا امام زمان صلوات [گل]